vrijdag 5 juni 2015

De allerlaatste bestraling

Gisteren had mam haar allerlaatste bestraling. Voor de 20ste keer werd er naar Utrecht gereden, maar nu met de gedachte 'hierna zijn de behandelingen klaar'. Dat is gek hoor. Opeens is daar toch het moment dat er een soort einde is gekomen aan die lange kankerweg. Ik zeg soort einde, want mam heeft nog genoeg afspraken in het ziekenhuis staan qua nazorg, conditietraining en check-ups. Maar toch, geen bestralingen meer woehoe!

Mij viel de eer te beurt om de een-na-laatste keer te rijden naar Utrecht. Met een uurtje waren we weer terug en gingen we door met onze dagelijkse routine. Gewoon even hop gas op die lollie en gaan naar Utrecht, moeders meteen de bestralingsruimte in, 7 minuten laten er weer uit, glaasje water drinken en hop weer gas op die lollie en naar Hooglanderveen. Zo fijn voor mam dat het er nu op zit. Gelukkig is de plek op haar borst van buiten niet gaan irriteren of verbranden en heeft ze dus nergens last van.

Ook heeft mam al een volle kop met donshaar. Door de chemo zijn de haren die nu terug komen heel zacht, waarschijnlijk met krulletjes en lijkt het een beetje neppig (en het is grijs, o, o, o, o). Mam zit nu in dubio of ze het er over een paar weken nog een keer helemaal afhaalt om het groeiproces van de gezonde haren te stimuleren of dat ze die pruik binnen nu en korte tijd aan de wilgen hangt en wel ziet waar het schip strand. Mij maakt het niet uit. Ik ben al veel te blij dat het zoveel beter met haar gaat en dat we weer een moeder-dochterrelatie kunnen opbouwen die niet uit alleen maar ziekenhuisbezoeken bestaan.

Maandag komt moeders naar het grote en levendige Amsterdam. Hopelijk zit het weer mee en kunnen we de boel nog eens goed relativeren. Er is een hoop gebeurd tussen september 2014 en juni 2015 en ik wil niet zeggen dat ik het voor geen goud zou willen missen, maar we hebben er wel veel van geleerd. Én ik heb een moeder waar ik megatrots op ben, want ze heeft het leed van de hele kankerweg als een koningin gedragen.

Zoals ik al in een eerdere blogpost zei: 'Diamonds are forever'!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten